hotline post image

אלימות קשה הופעלה נגד מבקשי מקלט שצעדו במחאה על כליאתם

מפגישות עם מבקשי מקלט הכלואים בחולות שהשתתפו בצעדת החופש השנייה שדוכאה באלימות קילומטרים בודדים ממחנה הכליאה “חולות” שלטענת המדינה הוא מתקן פתוח עולה תמונה קשה ביותר: הרחק מעיני המצלמות, בעוד הפליטים אזוקים בתוך כלי הרכב של משטרת ההגירה, השוטרים הסלימו את התקפותיהם נגד הפליטים.

ב-15 בדצמבר 2013, יצאו כ-150 מבקשי מקלט ממחנה הכליאה חולות שעל גבול מצרים והחלו לצעוד לכיוון ירושלים. הם עצרו ללינת לילה בבאר שבע ולמחרת היום המשיכו בצעדה כשקבוצה ובה כ-50 אריתראים ו-50 סודאנים נוספים מצטרפת אליהם. בלילה לנו מבקשי המקלט בקיבוץ נחשון, שנאות לבקשת אגף המשימות של הקיבוץ הארצי והקצה להם מקום ללינת לילה. בבוקר 17 בדצמבר, הגיעו מבקשי המקלט לירושלים, שם מחו כנגד מעצרם הממושך ואי הכרה בכך שהנם פליטים, מול משרד ראש הממשלה ומול הכנסת. סמוך לשעה שלוש אחר הצהריים החלו פקחי רשות האוכלוסין וההגירה לעצור את מבקשי המקלט המפגינים. משיחות עם עצורי ההפגנה עולה שבמשך כארבע שעות הם הוחזקו בתוך האוטובוסים בירושלים בטרם החלו בנסיעה.
מבקשי המקלט הגיעו למחנה הכליאה רק בשעת לילה מאוחרת באותו היום.

מבקשי המקלט שיצאו את המחנה ביום ראשון בבוקר, נכלאו במתקן הכליאה “סהרונים”. קבוצת האריתראים והסודאנים שהצטרפה אליהם ביום המחרת ואשר טרם חלפו 48 שעות מאז עזבה את מחנה הכליאה חולות ועד מעצרה, רק הוזהרה וחבריה הוחזרו למחנה חולות. ב-19 בדצמבר יצאו לצעדת מחאה כ-75 מבקשי מקלט נוספים. הם נעצרו על ידי פקחי רשות האוכלוסין וההגירה כעבור כארבע שעות, עוד בטרם הגיעו לעיר באר שבע. העצורים הועברו לכלא “סהרונים”.

משיחות הטלפון של מבקשי המקלט הכלואים בכלא סהרונים וכן מביקוריהם של פעילי המוקד לפליטים ומהגרים בכלא סהרונים בשבוע האחרון, עולה תמונה אחידה וקשה של הפעלת אלימות נגד מבקשי המקלט שיצאו לצעדות מחאה ב-17 בדצמבר לירושלים וב-19 בדצמבר לבאר שבע. התקשורת תיעדה את פקחי רשות ההגירה מפעילים אלימות בעת מעצר מבקשי המקלט המפגינים בירושלים ואילו העצורים מדווחים גם על אלימות שהופעלה נגדם באוטובוס, בדרכם לכלא סהרונים. הצעדה השנייה לבאר שבע נקטעה באמצעות מעצרים שבוצעו תוך הפעלת אלימות קשה, שעות ספורות לאחר שהכלואים עזבו את “חולות” ואף עוד בטרם אחרו לספירה. התנהלותם של פקחי ההגירה גרמה לרבים ממבקשי המקלט לרוץ אל תוך המדבר על אף החשיכה ומזג האוויר הקר. גם לאחר שנתפסו לא פסקה, לדבריהם, האלימות. מבקשי מקלט טענו שהוכו גם ברכבים, לאחר שנתפסו ונאזקו ואף על ידי יותר מפקח אחד.

המוקד לפליטים ולמהגרים פנה במכתב דחוף לפרקליט הראשי, שי ניצן, בבקשה שיפתח בחקירה בעניין האלימות הקשה שננקטה נגד פליטים שכל פשעם הוא שהם צעדו בדרישה להפסיק את כליאתם ללא הגבלת זמן. מכתב זה שנשלח ב-24 בדצמבר טרם זכה להתייחסות נכון ל-10 בינואר 2014.

מעדותו של מבקש מקלט אריתראי שהשתתף בצעדה לירושלים, הוחזר לחולות וצעד שוב למחרת לבאר שבע: “היה חושך והעיתונאים והצלמים כבר הלכו. השוטרים ידעו שלא נתנגד כי החלטנו שלא להשתמש באלימות וגם כי כבר התעייפנו ולא היה לנו כוח. הם ניצלו זאת והפעילו כוח ועצרו אותנו. המעצר היה מאוד אלים וכולם הוכו בחוזקה. שני אנשים נפצעו מאוד. אחד מהם בחולות – סובבו לו את היד והיא גם התנפחה. גם אני נפצעתי קשה ברגל. הכו אותי בברך (יש קרע קטן במכנסיים). השתמשו באקדח חשמלי כלשהו ובמקלות ובאלות. היה לי פצע מדמם ונפיחות ואני לא יכול להזיז את הברך או לכופף אותה. אני נעזר בקב בשביל ללכת. אני לא יכול לקום מהמיטה בכלל.”

מבקש מקלט אריתראי נוסף שהשתתף בשתי הצעדות סיפר לפעילי המוקד שביקרו אותו במחנה הכליאה חולות: “כשהתרחקנו ולא היו מצלמות התחילו להשתמש נגדנו בכוח על מנת להעלות אנשים לאוטובוסים. כשהחשיך זה נעשה גרוע יותר ומאוד אלים. התחילו לרוץ אחרינו. אני אחד האחרונים שנתפס. הכו אותי המון, בכל הגוף. הכו אותי באגרופים באוזן ומאז קשה לי מאוד לשמוע. הייתה לי נפיחות בכל הגוף בגלל המכות, עכשיו זה קצת נרגע. הכו אותי שלושה שוטרים עד ששמו אותי באוטובוס. כשתפסו אותנו אנחנו לא התנגדנו ולא סירבנו ולמרות זאת הכו אותנו. הכו אותנו רק על מנת להתעלל בנו, גם מתוך עצבים על זה שהם רודפים אחרינו יום שלם. בכל מקרה אנחנו היינו חסרי כוחות לחלוטין וזה ממש היה נראה כאילו הם עושים את זה בשביל הכיף. כולם הוכו”.

מבקש מקלט נוסף שהשתתף בצעדה השנייה לחירות העיד: “הכו אותי, הפילו אותי, קשרו אותי והכניסו אותי למכונית, וגם שם הרביצו לי. הייתי אזוק כשהכו אותי. 3 – 4 אנשים הרימו אותי לאוטובוס והכו אותי שם. הם אמרו שאני המנהיג. אחד אמר לי שהוא יהרוג אותי. לא ניסיתי להשתמש בכוח. אנשים ברחו כי הכו אותם. ברחו למדבר עד שהותשו. ואז הוחזרו, נכלאו ונאזקו”.

לקריאת המסמך המלא עם עדויות של פליטים על האלימות שהופעלה נגדם מצידם של שוטרי הגירה

x