הבהרה: אשרותיהם של מבקשי המקלט בימי הקורונה
בחודשים האחרונים המוקד לפליטים ולמהגרים מקבל אינספור פניות ממבקשי מקלט שאינם מצליחים לחדש את אשרותיהם, וכן ממעסיקים החוששים להעסיק מבקשי מקלט בימים אלו – מאחר ואין באפשרותם להתייצב בלשכות רשות האוכלוסין ולקבל בידיהם אשרות שהיה חדשות. הסבר זה נועד להבהיר את המצב הנוכחי (נכון ליולי 2020) בנוגע לאשרותיהם של מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן:
ביום 2.7.2020 הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה כי רשיונותיהם של אזרחי סודאן ואריתריאה השוהים בישראל יחודשו במערכת מקוונת שהוקמה באתר הרשות וללא צורך בהתייצבות בלשכה, זאת על רקע התפרצות נגיף הקורונה. לפי ההודעה, אשרותיהם של מבקשי מקלט מאריתריאה יוארכו לתקופה של שישה חודשים, ואשרותיהם של מבקשי מקלט מסודאן יוארכו לתקופה של שנה. זוהי הודעה שלישית, בהמשך להודעות הרשות מהתאריכים 15.3.2020 ו- 17.3.2020 לפיהן אשרותיהם של מבקשי מקלט מסוג תושב ארעי (א5), אשרת עבודה (ב1) ואשרת שחרור בתנאים מגבילים (2א5) מוארכות באופן אוטומטי עד ל- 30.6.2020.
בהתאם להסדר שהקימה הרשות במהלך משבר הקורונה, האסמכתא להארכת האשרה מתקבלת על גבי טופס נפרד הכולל את שמו של מבקש המקלט, מספר אשרתו ותאריך פקיעת תוקף החידוש, אך ללא תמונה. מסמך זה, בשילוב עם האשרה הפיזית האחרונה שהונפקה למבקש המקלט ואשר נושאת את תמונתו, מהוות יחדיו אישור על זהותו של מבקש המקלט ותוקף אשרתו בישראל.
אנו ממליצים לראות באסמכתא המתקבלת במערכת המקוונת באתר רשות האוכלוסין אשרה לכל
דבר ועניין. חשוב לציין כי כל אדם המחזיק באשרה שנושאת את תמונתו ובאסמכתא חדשה זאת שוהה בישראל כדין, ואין כל סיבה לחשוש מלהעסיקו, להשכיר לו דירה, לפתוח לו חשבון בנק וכו’.
לכל שאלה בענייני מעמד או אכיפה ניתן לפנות למוקד לפליטים ולמהגרים, בכתובת המייל info@hotline.org.il