hotline header big image

קואליציה של ארגונים פמיניסטיים בפניה דחופה לשר הפנים: עצור את יוזמת הגירוש לקונגו

מתוך המכתב שנשלח השבוע לשר הפנים, אריה דרעי:

אחד מפשעי המלחמה החמורים ביותר המתרחשים כרגע בקונגו, הוא השימוש באונס ככלי מלחמה: תופעות קשות של סחר בנשים למטרות מין ועבודות כפייה העולים לכדי עינויים על ידי כוחות הביטחון של המדינה, וכן מגוון המליציות החמושות הלוחמות בה. נשים, ואף ילדות בקונגו נתונות לטרור מגדרי. זוהי המציאות שאליה דורשת המדינה ממבקשות המקלט מקונגו לשוב.

כנשים, כפמיניסטיות, כישראליות, אנחנו חייבות לעצור את זה. אנו קוראות לך להקפיא את הסרת ההגנה הקבוצתית מעל מבקשי ומבקשות המקלט מקונגו עד לשיפור המצב שם. זהו הזמן לעצור את יוזמת הגירוש המיותרת והרת האסון הזאת.

מנכ”לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אורית סוליציאנו:

“אנו קוראות לשר הפנים, אריה דרעי, לחזור בו מכוונתו לגרש נשים וגברים לקונגו, שזכתה לתואר הנוראי “בירת האונס העולמית”. לא ייתכן כי נשלח מתנגדות משטר חזרה למדינה, שנודעה בשימוש האכזרי באונס ככלי מלחמה. העדויות על הנעשה בקונגו אינן מותירות מקום לספק. קהילת מבקשי המקלט מקונגו כוללת שיעור גבוה של נשים, וגירוש שלהן בעת זאת משמעו הפקרתן למעשים איומים. אנו מבקשות מן השר לגלות את מידת החמלה מול נתינות קונגו, ולהימנע מהטלת רבב מוסרי כבד על מדינת ישראל כולה.”

המכתב נשלח לאחר שרשות האוכלוסין החליטה להסיר את ההגנה הקבוצתית שהונהגה על אזרחי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו החל מ-2002. בישראל חיים כ-400 מבקשי ומבקשות מקלט מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שנמלטו ממלחמת האזרחים שעדיין קורעת את המדינה, מרדיפה פוליטית אישית וכן מאלימות מינית מהקשות בעולם. מדובר בקהילה שחיה בישראל כחוק וכדין ורבים ממנה הגיעו לארץ עוד בעשור הקודם. במהלך השנים הרבות שהקהילה שוהה כאן, מדינת ישראל סירבה לבחון את בקשות המקלט שלהם, ולפתע היא דורשת מהם לשוב למדינה שנמצאת בימים אלו בכאוס פוליטי ומשבר הומניטרי. בימים אלו ממש, מתחוללת סערה פוליטית בקונגו עקב בחירות כלליות היסטוריות שנערכות תוך ירי אש חיה על מפגינים ואי סדרים קשים ברחבי המדינה. לאחרונה הוגשה עתירת ארגוני זכויות האדם בדרישה להקפיא את הסרת ההגנה הקבוצתית על אזרחי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

לחצו כאן למכתב המלא

x