hotline post image

פליטים נאלצים לחכות בתורים במשך ימים כדי לקבל אשרות

דו”ח חדש של המוקד חושף כי משרד הפנים שוב צמצם את שעות הפעילות ומספר הלשכות שמחדשות את אשרות השהייה של מבקשי מקלט. כתוצאה מכך, מבקשי מקלט נאלצים לבלות ימים ארוכים בתור לאשרה המיוחלת. מלבד זאת, בניגוד להתחייבות משרד הפנים בפני בית המשפט, פקידי המשרד מסרבים לחדש אשרות ללא מסמכים כמו חוזי דירה ותלושי שכר, מסמכים שאינם ברשותם של פליטים רבים.


“ביום שלישי נגמרה לי הויזה. הבלבית לא מוכן שאני אעבוד בלי ויזה אפילו לא יום אחד, אז הלכתי כבר ביום שני למשרד הפנים החדש בבני ברק. שמעתי מחברים שיש שם תורים ארוכים אז הגעתי מוקדם, בחמש וחצי בבוקר. קיבלתי מספר 768. היו שם הרבה אנשים שישנו מהיום הקודם. אין שם כיסאות, אז עמדתי וגם קצת הלכתי. היה מאד צפוף, אולי 800 אריתראים וסודאנים חיכו שם. נשים, הרבה ילדים ותינוקות בעגלות. כשמחכים כל כך הרבה שעות, ילדים רוצים לשירותים, אבל אין שירותים. צריך לחפש מקום שלא יראו. כמו חיות. ילדים צמאים אבל נגמר המים שהביאו ואין מקום לשתות. בשעה ארבע הפקידים אמרו ללכת הביתה. אין יותר ויזות. חוץ ממני, נשארו בערך 500 אנשים שהיו להם מספרים אבל לא קיבלו ויזות. הלכנו הביתה. למחרת, ביום שלישי, באתי עם המספר של אתמול ואפילו שהיו מאות אנשים חדשים, קיבלו קודם את אלו שהיו להם מספרים מאתמול. היה לי מזל. קיבלתי ויזה לעוד חודשיים. הבלבית שלי בכלל לא מבין איזה מזל היה לי שקיבלתי ויזה כל כך מהר. הוא כועס עלי ורוצה לפטר אותי שכל פעם לוקח כמה ימים להשיג ויזה”.

כך תאר סיימון מאריתריאה את המסע להשגת אשרת השחרור בתנאים מגבילים בשבוע שעבר במשרדי רשות ההגירה החדשים בבני ברק, אותה אשרה שרשות ההגירה מעניקה לכ-41,000 מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן ואשר אינה מקנה להם כל זכויות חברתיות.

סיימון שמתגורר בתל אביב, הצליח להשיג אשרה שתאפשר לו לעבוד חודשיים תמימים במחיר של שני ימי עבודה. בין מאות האריתראים והסודאנים שצבאו יחד עם סיימון על משרדי רשות ההגירה היו רבים שהגיעו מכל קצוות הארץ, משקיעים את כספם בכרטיסי אוטובוס יקרים לבני ברק, יום אחרי יום, לעיתים במשך ימים רבים במרוץ להשגת האשרה המיוחלת. רבים אחרים לנים מול משרדי רשות ההגירה בהיעדר אפשרות כלכלית לשוב לעיר מגוריהם המרוחקת.

מספר דניאל, מבקש מקלט מאריתריאה:
“אני, יש לי חוזה לדירה ויש לי גם תלושים של משכורת אבל רבים אחרים? אחרי שהמתינו בתור כמה ימים והצליחו להיכנס לפקידים, יצאו ללא אשרות משום שלא הביאו חוזה שכירות לדירה או תלושי שכר. הם מסבירים לפקידים שהרבה חברים גרים באותה דירה, אבל רק השם של מי ששכר אותה מופיע על החוזה. רבים אחרים לא יכולים להביא תלושי שכר. אחרי שמחכים כל כך הרבה ימים לאשרות, מפטרים אותנו ואנחנו כל הזמן נאלצים למצוא מקומות עבודה חדשים ועוד אין לנו תלושי שכר. מעסיקים רבים גם לא רוצים לתת לנו תלושים כאלו. הפקידים לא רוצים לשמוע. מגרשים החוצה מי שאין לו חוזה או תלושים”.

בראשית השנה צמצמה רשות ההגירה את שעות הקבלה בלשכות ואת מספר הלשכות בהן ניתן לחדש אשרות מ-24 לארבע בלבד. בעקבות ביקורת עזה נפתחו בהמשך שתי לשכות נוספות. במרץ 2014, בעקבות דו”ח המוקד לפליטים ולמהגרים “לייעל את התהליך” ודיון שנערך בועדת עובדים זרים בראשותה של ח”כ מיכל רוזין בכנסת, התחייבה רשות ההגירה למשך מספר חודשים שלא לתת קנסות למעסיקי מבקשי מקלט שלא הצליחו לחדש אשרתם. מבקשי מקלט עדיין נדרשו להשקיע ימים ארוכים מידי חודשיים בחידוש האשרה, אך אם התמידו בעמידה בתור, הצליחו בכך.


כתבה של ערוץ 2 מ-14 בדצמבר על התור הארוך בלשכת בני ברק

בתחילת נובמבר 2014, מבקשי מקלט שפנו לחדש אשרתם בלשכת רשות ההגירה ברחוב תובל בתל אביב מצאו את הלשכה סגורה. לאחר שהמתנה של שעות ארוכות לא הביאה לפתיחתה, הם פנו למוקד לפליטים ולמהגרים שבעזרת עיתונאים גילה שרשות ההגירה שוב החליפה משרדיה.

במסגרת מאבקה חסר הפשרות במבקשי המקלט מאפריקה, החליטה רשות ההגירה שכ-41,000 מבקשי המקלט שאינם כלואים, יוכלו לחדש את אשרות השחרור בתנאים מגבילים, הדורשות חידוש מידי חודש עד חודשיים, בשלוש לשכות בלבד ברחבי הארץ: בלשכה החדשה בבני ברק במשך חמישה ימים בשבוע מ 08:00 עד 17:00, בבאר שבע במשך שלושה ימים בשבוע מ 16:00 ועד 18:30 אחה”צ ואילו אלפי עובדי בתי המלון באילת ייאלצו לחדש אשרותיהם במשרדים הנפתחים למשך יומיים בשבוע, חמש שעות ביום.

מעדויותיהם הרבות של מבקשי המקלט שזכו, על אף התורים, להיכנס ללשכות, עולה שההנחיות דורשות מהפקידים לבדוק עבור כל אדם בכל ביקור בלשכה את חוזה שכירות הדירה שבידו ואת תלושי השכר שלו. אם הוא נשוי, הם נדרשים לבדוק בכל ביקור את מסמכי הנישואין, תעודות הלידה של הילדים וכן לחקור את שני בני הזוג בנפרד על מנת לוודא שהם עדיין חיים יחדיו. מהעדויות, שחלקן מפורטות בדו”ח החדש של המוקד “מדיניות ההכשלה”, עולה שיש בין פקידי הרשות גם כאלו המבקשים לא רק להכשיל את מבקשי המקלט אלא גם להשפילם.

פניות המוקד לפליטים ולמהגרים לרשות ההגירה בעניין המסמכים הנדרשים כתנאי לחידוש האשרה בניגוד להתחייבות רשות ההגירה בפני בית המשפט, זכו בסופו של דבר לתגובת רשות ההגירה על פיה “הצגת המסמכים ועדכון פרטי הנתינים הנה נדרשת וזאת לצורך טיפול ומעקב ועל כן, ככל שאלה בידם, נבקש להציגם”.
קריאת תגובת הרשות מלמדת שאם מצוין: “ככל שאלה בידם”, הרי שאם חוזה הדירה אינו על שמם, או אם פוטרו מעבודתם ואין ברשותם תלושי שכר, הרי ש”אלה אינם בידם” ולכן לא יתבקשו להציגם. כך על פי שכלו הישר של הקורא, אך לא על פי התנהלות רשות ההגירה.

צמצום לשכות רשות ההגירה המחדשות אשרות 2א5 לשלוש לשכות בלבד בכל הארץ, צמצום מספר שעות הקבלה, סגירה שרירותית של לשכות באמצע ימי הקבלה, דרישה והתעקשות בלתי מתפשרת על הצגת מסמכים שאינם קיימים, תשאולים משפילים שמטרתם לשלול זוגיות, בשילוב עם התעקשות על חלוקת אשרות שתקפות למשך חודש עד חודשיים ימים לכל היותר, כל אלו מעידים כאלף עדים על מטרת מדיניות רשות ההגירה: הכשלת מבקשי המקלט המנסים להסדיר אשרותיהם והתעמרות באלו ביניהם שעוד לא ניתן לכולאם בחולות. אולי ההתעמרות בתורים האינסופיים, התשאולים המשפילים והיעדר האשרה יביאו לפיטוריהם ממקום העבודה? אולי הפיטורים ידרדרו אותם לחרפת רעב? אולי הרעב יגרום להם להיעתר ללחצים ו”לבחור לעזוב מרצון” באופן שישחרר את מדינת ישראל מנוכחותם הלא רצויה?

מדיניות ההכשלה: התעמרות רשות ההגירה במבקשי מקלט בעת חידוש אשרתם

x