hotline post image

“בין גדרות”: צפו בסרטו התיעודי של אבי מוגרבי על הכלואים ב”חולות”

סרטו של אבי מוגרבי “בין גדרות” מתעד סדנת תיאטרון של מבקשי מקלט הכלואים במתקן “חולות”, אותה יזמו מוגרבי והבמאי חן אלון. על אף שהסרט הוקרן בפסטיבלים בארץ ובעולם וזכה לשבחים, אף ערוץ טלוויזיה ישראלי לא היה מעוניין לשדרו.

הסרט מלווה את סדנת התיאטרון במהלך שנה וחצי, מאמצע שנת 2014 ועד סוף 2015. הסדנה התקיימה בהאנגר צבאי נטוש במרחק הליכה מ”חולות” מדי שבוע, והשתתפו בה במהלך התקופה כחמישים מבקשי מקלט, ובנוסף מספר פעילים ישראלים. שיטת העבודה של אלון בסדנה מכונה “תיאטרון מדוכאים”, אותה פיתח אוגוסט בואל בדיקטטורה הצבאית של ברזיל בשנות ה-60. בסדנה נחשפים סיפורי בריחתם של מבקשי המקלט מארצותיהם והחוויות בארץ אליה הגיעו, שאינה חפצה בנוכחותם. הם ממחיזים את הסיפורים שלהם ומשחקים את כל התפקידים – הטובים והרעים, הלבנים והשחורים.

בין היתר, הסרט מתעד גם את צעדת המחאה של מבקשי המקלט לגבול מצרים ביוני 2014, שהסתיימה במעצרים אלימים וקשים; את הייאוש של מי שבנה לעצמו חיים עצמאיים ואז באבחה אחת נאלץ להיקרע מהם ולעבור להתגורר במתקן, ואת הטלטלה הנפשית שהכלואים חווים בין פסיקות בג”ץ לתיקונים שמחוקקת הכנסת. בתחילת צילומי הסרט, מתקן “חולות” עדיין פעל במתכונתו הראשונה – כליאה ללא הגבלת זמן ועם שלוש ספירות במהלך היום. בספטמבר 2014 בג”ץ פסק כי הסדר זה אינו חוקתי, ומספר חודשים לאחר מכן תיקון חדש של הכנסת קבע כי הכליאה תוגבל ל-20 חודשים, ובמהלך היום יהיו שתי ספירות בלבד. באוגוסט 2015 בג”ץ קיבל חלקית עתירה נוספת של ארגוני זכויות האדם, ולאחר מכן הכליאה הוגבלה לשנה אחת.

ביוני 2016, במסגרת אירועי יום הפליט הבינלאומי, הסרט הוקרן במתקן “חולות”. אפוורקי טיאמה מאריתראה הכלוא במתקן סיפר על החוויה המיוחדת למגזין “המקום הכי חם בגיהנום”: “ישבנו ישראלים ופליטים יחדיו, מחאנו כפיים, וצחקנו גם כשהיה עצוב. הצפייה המשותפת עם ישראלים, בהצגה ובסרט יצרו כאן בחולות תחושה אופטימית, כי רק לעתים רחוקות יש לנו את ההזדמנות לדבר על כל הבעיות שלנו עם הישראלים. זאת הייתה הזדמנות מצוינת להסביר לישראלים מה עובר עלינו ולראות שיש ישראלים שאכפת להם מה עובר עלינו. מי שיראה את הסרט, יבין טוב יותר מה משמעות החיים בכלא הגדול שנקרא אריתריאה. הסרט הזה הוא האמת שלנו. הוא המראה שלנו”. לטקסט המלא של אפוורקי ב”מקום הכי חם בגיהנום”

“בין גדרות” הוקרן וזכה לשבחים בפסטיבל דוקאביב ובפסטיבל קולנוע דרום, וכן ובפסטיבלים נוספים ברחבי העולם – בברלין, בבואנוס אייריס ובפריז. הוא הוקרן גם בסינמטק תל אביב, חיפה וירושלים, אך אף ערוץ טלוויזיה ישראלי לא היה מעוניין לשדרו.
הסרט זמין כעת לצפייה חופשית ב-youtube , וצבר כבר למעלה מ-50 אלף צפיות.

בימוי: אבי מוגרבי, מנחה ובמאי התיאטרון: חן אלון
הפקה: אבי מוגרבי, קאמיל לאמלה, סרז’ לאלו
חברת הפקה: Les Films D’ici
תסריט ועריכה: אבי מוגרבי
צילום: פיליפ בלאיש
תחקיר: ד”ר אדווה זלצר
פסקול: דומיניק ויאיאר
מוזיקה: נועם ענבר

x